Vi er på sommertogt 2006 med vor Hymer Touring 430 GT, og Skoda Fabia 1,4 16v med 75 HK. Bound for Schweiz, nærmere betegnet La Fouly - en plads i 1600 meters højde.
Senere planlægger vi at køre til Chamonix - lige på den anden side af grænsen mellem Schweiz og Frankrig.
Nu lyder det ikke af så meget med 75 HK til at trække en campingvogn, men rent faktisk kan det snildt lade sig gøre, når man har en Touring.
Det går derudaf på Autobahn, med 90-100 km/t i 5. gear - de notorisk berømte kasselbakker er heller ikke noget problem.
Vi er nu nået til Schweiz, og skal ved Martigny, i en rundkørsel vælge afkørsel nr. 5-6 stykker. Her skal man så lige holde tungen lige i ørerne (ved godt, at det hedder munden), kigge på GPS og evt. ikke farbare afkørsler - hvorom alting er: Jeg vælger den afkørsel, som jeg mener er rigtig - og ca. 50 meter derefter går det nærmest lodret op!
Hm... nu skal der altså geares ned, og det kan kun gå for langsomt. Er i 1. gear og træder speederen gennem gulvbrædderne!
Det går da også godt lidt tid, men pludselig stopper ALT, undtagen diverse lamper i instrumentpanelet - har aldrig tidligere set så mange advarselslamper tændt på én gang!
Så holder vi der, midt på gedestien, hvad nu? Prøver at sætte i gang, så det meste af Schweiz lugter af brændt kobling - men op kan jeg ikke komme.
Hm... og hvad ser jeg så? En postbus holder bag mig, og oppefra kommer der mærkværdigvis på denne gedesti en del biler. Jeg er grounded midt mellem foran og bagfrakommende køretøjer, på en vej hvor der ikke er plads til at komme forbi hinanden. OK - må bakke hen til en lille vigeplads med en anelse sved på panden, så de andre bilister kan komme forbi. Var der nogen der dyttede? Var der nogen der rystede på hovedet? Nope - alle ventede tålmodigt på, at denne turist kunne komme ud af sine problemer. Det kan vi lære en del af herhjemme - vurdere, at én er i vanskeligheder men ikke på nogen måde hidse sig op over det.
Så holder vi så helt ind mod klippevæggen - hvad nu? Vi bliver enige om, at det er nødvendigt at koble campingvognen af, og så prøve at vende den for at køre nedad.
Men der er så lige det problem, at vi ikke kan vende vognen, da den så vil ramme klippevæggen med bagenden. I øvrigt - havde jeg tænkt på at sætte klodser bag hjulene på campingvognen? Næh - når man er i sådanne problemer tænker man ikke altid klart. Jeg var klar med håndbremsen på campingvognen ved afkoblingen - hev så meget i den, at Touringen var ved at sætte sig på halen!
Så satte vi os lidt ned - spekulerede og diskuterede osv. Der kommer så en Schweizisk bilist - stopper, og spørger om vi har problemer. Ja mon ikke - han kører ned til Martigny og får skaffet en 4-hjulstrækker, som kan hive Touringen opad og ned igen. Og vi kunne derefter køre ned til værkstedet med 4-hjulstrækkeren og betale beskedne 50 Franc for hjælpen.
Det bedste til sidst: Jeg fik et ultimatum fra min hustru (Gyda) - enten køber du en bil med lidt mere power under motorhjælmen, eller også har du kørt i bjerge for sidste gang!! Når jeg jo gerne fortsat vil køre i bjerge var det intet andet at gøre end få lidt mere power. Så nu har vi 160 HK og 250 Nm ved 1500 omdrejninger at gøre godt med.
By the way - camping i 1000-1800 meters højde er efter min mening perfekt. Knapt så varmt - klar himmel - og ofte pladser som ikke har båse - du kan lægge dig hvor du vil!
Vi vil meget gerne informere om højtliggende pladser i Europa, hvis det har interesse.
Med venlig hilsen
Christian Juhl Nielsen og Gyda Nielsen