Hymer Klub Danmark Logo
MenuOM HYMER KLUB DANMARKKOMMENDE ARRANGEMENTERKØB OG SALGTIDLIGERE ARRANGEMENTERTUR- BERETNINGERMEDLEMMERNES SIDE

BLIV MEDLEM

Postmaster (5 svar)
Julehilsen (1 svar)
Udmelding. (1 svar)
På vei mot Ru... (1 svar)
Spontan Nytår... (0 svar)
Spontan træf ... (1 svar)
Køb & Salg (1 svar)

2024

Köenigssee Berchtesgarden turen 2007

Hymer Klub Danmark

Søndag d. 8/7 til fredag d. 13/7.

Tur programmet:

Det er en fornøjelse, at kunne tilbyde jer en tur til denne del af Tyskland, der hører til et af de smukkeste steder i Europa. Er vejret med os, kan jeg garantere for en naturoplevelse ud over det sædvanlige, med gode muligheder for, at tilgodese de flestes ønsker, om en oplevelsesrig ferie. Campingpladsen for denne tur bliver:

Campingplatz & Pension Mühlleiten
Königsseer Strasse 70
D - 83471 Königssee

Herr Richard Lenz, Tel.: +49(0)8652 4584, Fax: +49(0)8652 69194
buchung@camping-muehlleiten.de / Internet adr.: www.camping-muehlleiten.de

Campingpladsen har Dorte og jeg været på 3 gange før, servicebygningen blev renoveret i 2005, med rigtige gode toilet og badeforhold, og to dejlige nyrenoverede lejligheder på 60 kvm. i luksusklassen.

Pladsen er en lille hyggelig såkaldt “senior plads“, med en gå afstand til Köenigssee på ca. 1000 m, og ca. 3 - 4 km. så står vi midt i byen Berchtesgarden, og med ca. 20 km. til Salzburg.

Pladsen har vi valgt, ud fra devisen - lille og rolig - det er ikke en børneplads. Pladsen har et storslået panorama blik til bjergene “Herr und Frau Watsmann” der med sine 2700 meter høje tinder, danner rammen om udsigten fra pladsen.

Jeg har aftalt med lejerchefen/indehaver Richard Lentz, om muligheden for at ankomme før d. 8/7, og afrejse senere end d. 14/7, hvis det er det man ønsker, jeg skal blot have besked primo maj 2007.

Jeg har opnået en rabat på ca.10%, så vi skal give 22 Euro. pr. dag for 2 med el/bad/kurtax/standplads, det svarer til 2005 priserne, uden reguleringer, og ny Tysk moms fra 2007.

Der er tv/fællesrum med mulighed for vi kan være en 50 - 60 stykker, så mon ikke det rækker, og der kan sikkert være flere, hvis vi rykker godt sammen.

Det kan anbefales, at forlænge opholdet, for der er en rigtig smuk natur, og med yderligere mulighed for at få en på opleveren, hvis det er det man ønsker, og har I mulighed for at blive, så kan jeg kun anbefale det.

I skal også lige være opmærksom på naturen på vej derned, syd for München, ca. ¾ time til 1 time før I er fremme, begynder opstigningen til bjergene, og snoede “Tyroler veje” bugter sig gennem små hyggelige byer, der ligger så naturskønt, så man tror det er løgn. Hvis man har oplevet en lignende natur før, vil jeg alligevel tro i vil bemærke denne del af turen uanset, også selvom man har prøvet det før.

Ankomst: Søndag d. 8/7 hele dagen. - Vi indretter os på de anviste pladser.

Kl. 20.00 Afholder jeg et lille intro møde lige før vi spiser, om hvad / hvordan og praktiske ting der må være, og hvordan jeg har tænkt ugen skal forløbe.

Herefter er der fællesspisning ved vognene, hvis vejret tillader det - ellers i fællesrummet.

Mandag d. 9/7

Kl. 09.30 Afgang fra campingpladsen. Vi starter turen med at tage dagen lidt med ro, da vi jo lige er ankommet dagen i forvejen. Så dagen er planlagt til ikke være så anstrengende.

Vi besøger saltminen i Berchtesgarden ca. 4 km fra pladsen. Saltminen har været i drift siden år 1517, og man kører med bane ind i minen til en stemningsfyldt oplyst sø. Man får udleveret noget specielt tøj, og turen vare ca.1 time, men man skal beregne ca. 1,5 - 2 timer til hele arrangementet, inkl. tiltagelevering af tøj. Mere end 400.000 besøger saltminen om året, så det tyder på en god oplevelse.

Jeg forsøger at få en guide til at ledsage os rundt, så vi får mest muligt ud af besøget i minen. Derefter kører vi tilbage til campingpladsen, og indtager vor frokost.

Kl. 14.00 Går vi en tur ned til Køenigssee. Her er der mulighed for at købe souvenir, og se den smukke sø og natur. Vi går rundt på egen hånd, og vender tilbage til campingpladsen efter eget ønske.

Kl. 19.30 Er der fællesspisning - på sædvanlig Hymer maner.

Tirsdag d. 10/7

Afgang kl. 10.30

Vi går ned til Köenigssee, for at tage en turbåd på søen, hvis vejret er godt, så er det en naturoplevelse for livet, der er usvigeligt smukt, med en overraskelse under vejs.

Bådene vi sejler med er eldrevne, og derfor meget støjsvage, så vi kan nyde oplevelserne fuldt ud. Jeg forsøger at reservere plads til os, så vi alle kan være med samme båd.

Vi går i land ved St., Bartholomä, som er en lille grøn plet, hvor man har bygget en kirke St. Bartholemä, en såkaldt valfartskirke, hvor beboerne måtte gå i op til 4 timer for at komme i kirke.

Det er også stedet, hvor den eneste der må fiske de foreller som findes i søen har et lille udsalg, hvor man kan købe en forel, hvis art kun findes i denne sø, og det kan varmt anbefales at prøve. Derfor sætter vi os i udendørs servering ca. ½ times tid, så dem der vil prøve det får mulighed for det, og der er mulighed for at købe div. forfriskninger af alle slags, og ikke mindst se kirken..

Vi fortsætter turen med båden til Reit Im Winkel, (i bunden af søen) for igen at gå i land, vi passerer et lille spisested, hvor man kan købe lidt mad til en fornuftig penge, såfremt der er stemning for det, så der gør vi et ophold på ca. en time.

Vi går ca. i 10 min. ned til Oberssee, som grænser helt op til Østrig, her er der opsat en del bænke, så man kan sidde og nyde udsigten i fulde drag.

Her er alt hvad der kan skabes af flot natur - bjerge/vandfald/udsigt til en mark/stejle bjergsider der går direkte ned i vandet, søen ligger 10 m. over Köenigssee, der ligger i 603 m. højde, ofte er Oberssee helt spejlblank, så man næsten ikke kan finde ud af, hvad der er op og ned, på grund af genspejlingen i vandet!

Köenigssee er ca. 8 km. Lang, og 1 km. på det bredeste sted, og har sin helt egen historie, som jeg kommer lidt ind på, når vi er samlet ved båden til afgang.

Onsdag d. 11/7

Afgang kl. 09.30 Dokumentation Obersalzberg - Untersberg - Haus Wachenfeldt /Berghoff -” Eagels Nest“/Kehlsteinhaus. For dem der har været i Normandiet med Hymer Klubben, eller hvis man har været der på egen hånd, så er denne del af tur arrangementet en ren perle for historie interesserede, og hvis man ikke lige er til det, så tro jeg - det er så interessant, at man vil få rigtig meget ud af det alligevel!

Først køber vi billetter til “Eagels Nest“ /Kehlsteinhaus, så vi er sikre på at kan komme op og ned igen!!

Bagefter besøger Hitlers gæstebolig - i dag er det et museum, og så skulle man jo tro man kaldte det Hitlers Museum, men det gør man ikke, man ønsker ikke, at Hitler skal kunne helte dyrkes, og det kan man jo godt forstå!!

Museet hedder Dokumentation Obersalzberg, her ses den historie der blev skabt, da Hitler her skabte sig sit eget helt private område som “Führer over Deutschland “, hvem taler om en byggegrund på 1000 kvm. - nej - ikke mindre end 10 kvadratkilometer, kan gøre det.

Her vises også film om området “Unter und Obersalzberg”, og når besøget her er færdigt, fortsætter man ind i de gange Hitler lod skabe dybt ind i bjerget, som blev brugt til beskyttelsesrum/proviant til flere års overlevelse, for hans betroede og ham selv og Eva Braun. Når vi er færdige, fortsætters turen til fods, ind gennem en lille træ bevoksning, og pludselig er vi der, hvor Hitler boede til leje fra 1928 til sin død i 30/4 1945, i Haus Wachenfeldt/Berghof.

Her orienterer jeg kort om historien bag denne bolig og om hele området.

Det er her Hitler sammen med de nærmeste betroede udtænker hele planen, for den største tragedie verden til dato har oplevet.

Herefter går vi 200 m, til Hotel Tyrken, her er der et lille museum, hvor man kan komme ned i de beskyttelsesrum Hitler og Eva Braun, havde som sit helt private overlevelsesområde og underjordiske bunker.

Inden vi tager bussen til “Eagels Nest“/ Kehlstienhaus, viser jeg jer lige hvor Borman og Göring havde deres privatboliger liggende, som er lige over for hotel Tyrken.

Herefter går vi hen til bussen, der fører os op af de sidste 6,3 km. vej til “Eagels Nest“/Kehlsteinhaus, det er den eneste måde man kan blive transporteret på, ellers er det på “gå ben” men det er så stejlt, at jeg foretrækker bus. Man er lige ved kunne bide sig i tæerne når man går, så stejlt er der.

Højde forskellen fra Berghoff til “Eagles Nest”/Kehlsteinhaus er ca. 800 m, men vejlængden er 6,3 km.

“Eagels Nest”/Kehlsteinhaus eller Hitlers “The Hus” som det vitterligt er, er i dag omdannet til restaurant, så der er mulighed for at indtage en mindre frokost.

Vi sættes af bussen foran indgangen der går 124 m. vandret ind i bjerget, og 124 m. lodret op med den “forgyldte elevator” herfra træder man direkte ind i huset.

Jeg holder en kort orientering om “Eagels Nest”/Kehlsteinhaus og dets historie. Vi samles uden for huset med det samme vi er kommet derop,

Herfra er der en udsigt på op til 200 km. i klart vejr, og hvis muligt, kan man se München herfra. Der er tale om en udsigt der er så storslået, at jeg vil bede til at vejret er klart, for så er det en oplevelse, man kun kan opleve få steder i verden.

Vi tager herefter ned med bussen til den tid vi har bestilt, misser man den, kan man have et problem, for der er givet vis ikke plads i den næste afgang, derfor er det vigtigt, at overholde tidsplanen, men jeg orientere inde vi køber billetter for op og nedturen.

Dagen er herefter fri, for så at mødes om aftenen til fællesspisning på sædvanlig vis.

Kl. 19.30.

Torsdag d. 12/7

Afgang aftales på campingpladsen, af følgende grunde. Vi tager til Salzburg - turen dertil foreslår jeg foregår i den bus der går fra campingpladsen, fordi man ikke kan komme ind i Salzburg, og parkere hvor man vil, og så sparer man også parkeringsafgiften. Bussen afgår 6 timer senere tilbage, jeg reserver plads hvis muligt, herom hører i nærmere.

Turen til Salzburg er tænkt som en hygge og indkøbstur, så vore piger kan få dyrket det “ekstra gen” de er udstyret med - nemlig “bøjle genet”. Dem som vil følge Dorte og mig, kan gøre det!!

Vi ser Mozarts Hus og evt. museum for dem der vil det, hvis muligt finder vi en kirkegård der går tilbage til 1400 tallet, med gravsten helt tilbage fra den tid, lige som der er katakomber. Der bliver mulighed for at se borgen, der ligger højt hævet over byen, med en fantastisk udsigt over området.

Vi tager bussen hjem på det aftalte tidspunkt, også her er det vigtigt vi overholder tidspunktet, for eller er der 20 km. forude på “gå ben” eller taxa. En hyggelig dag er slut, men ikke før vi har spist sammen.

Kl. 19.30 Spisningen foreslår jeg afholdt i “Seerestaurant Echostüberl” ved Köenigssee, så vi går i samlet flok derned kl. 19.00 fra campingpladsen.

Så er det også muligt at få en lille en til halsen eller to, og det kan jo godt være, vi har godt af at gå hjem til pladsen, efter en forhåbentlig godt middag. Priserne er moderate fra ca. 11 - 20 Euro for en hovedret, som ofte er nok, da det Tyske køkken giver megen valuta for pengene.

Fredag d. 13/7

Kl. 10.00 Afgang fra pladsen. Vi tager ind til byen Berchtesgarden, denne del af turen er også tænkt som “se byen på egen hånd”. Byen er hyggelig med en dejlig lille gågade med hyggelige sidegader, der bugter sig gennem et kuperet terræn. På torvet findes et kongeslot, med adgang til museet, som i selv kan besigtige efter ønske.

Vi finder en listig fortovs restaurant for at indtage en lettere frokost, for dem der ønsker at spise på campingpladsen kører selv tilbage hertil.

Kl. 14.00 Vi mødes på campingpladsen, for at kører til Hintersee, en hyggelig tur, hvor vi følger Alpenstrasse til Hintersee (også kaldet Romanticher Strasse).

Søen er omkranset på ca., halvdelen af vejen rundt af træer, der ligner noget fra en Harry Potter film, træerne er bevokset med mos og trærødder der er synlige over jorden. Søen har ofte været mål for mange kunstnere, der har kunnet se denne smukke sø som noget helt specielt.

Derfor er de steder markeret hvor kunstnerne har siddet og malet, der vises også hvilket motiv kunstneren har malet med et lille billede, så man kan se det færdige resultat. Der er mulighed for at købe en forfriskning, da der er en lille restaurant lige ved søen.

Kl. 19.30 Tur afslutning Om aftenen er der fællesspisning kl. 19.30 på pladsen. Vi slutter turen af, og siger farvel til hinanden.

Den officielle del af turen er hermed slut, og Dorte og jeg håber i har nydt det, og i har fået en på opleveren, som I kan huske tilbage på med glæde.

Mange Hymer hilsner

Dorte Elmkvist og Leo Fransen

Dampskibsmolen 3 1. Th.

5800 Nyborg

Har i spørgsmål kan i ringe til mig på!