Hymer Klub Danmark Logo
MenuOM HYMER KLUB DANMARKKOMMENDE ARRANGEMENTERKØB OG SALGTIDLIGERE ARRANGEMENTERTUR- BERETNINGERMEDLEMMERNES SIDE

BLIV MEDLEM

Postmaster (5 svar)
Julehilsen (1 svar)
Udmelding. (1 svar)
På vei mot Ru... (1 svar)
Spontan Nytår... (0 svar)
Spontan træf ... (1 svar)
Køb & Salg (1 svar)

Hymer forhandlere:

Hymer forhandlere

Forhandlerliste

Hymer merchandises:

Merchandises

OPFORDRING

Sommertur til Nordfrankrig 2005 - Mary-Ann’s rejsedagbog.

Af Hans og Mary-Ann Lebeck

Lørdag den 25.06.05

Vi kører hjemmefra tidligt lørdag morgen ca. 05.45 mod Rødby. Turen går fint, uden kø og vi er der kl. 08.05  så vi når en færge tidligere end beregnet – OK – god start.

Fra Puttgarden indstiller vi lige GPS’en (den ville have ført os over broen og det gik vi ikke med til)

Det er vores første længere tur med GPS i bilen og vi glæder os til at afprøve den. Det plejer ellers at være mig som sidder med næsen i kortene, nu glæder jeg mig til at nyde køreturen lidt mere afslappet. (Forhåbentlig) jeg har hørt at man lige skal holde et øje med et kort for en sikkerheds skyld, da man nogen gange kan blive ledt ad nogle mærkelige veje – vi får se. :o)

Vi kører videre mod Køln som skal være første stop. Ca. 50 km. før Bremen løber vi ind i en 20 km. ”stau” det tager os mindst 2½ time at komme igennem ØV. Men ellers gik turen fint, vi havde en pause efter Bremen hvor vi spiste frokost og Hans fik lige lukket øjnene 10 min. Ankom til Køln 18.30 hvor vi så fik aftensmad. Havde lidt problemer med at tænde køleskabet på gas (ville spare og havde ikke fået strøm).

Fra campingpladsen i Køln

Søndag 26.06.05

Efter en god (varm) nat – py-ha jeg måtte smide dynen og nøjes med betræk, men Hans havde det fint – så det er nok kun mig der har det så varmt :o) ??

Vi fortsætter med Rouen, Vi skal møde Flemming og Lisbeth Knudsen, fra klubben, på en campingplads ca. 20 km. fra Rouen i Frankrig. Vejret er fint så det bliver nok en god dag.

Vi ankom ca. 17.30 hvor Flemming og Lisbeth mødte os, de var kommet om formiddagen og havde heldigvis fået en dobbeltplads, så vi komme ligge ved siden af hinanden. Det var ellers ikke let, manden i receptionen kunne overhovedet ikke tale andet en fransk, så Lisbeth havde virkelig gjort et flot arbejde med at gøre ham forståeligt at der kom nogle venner senere som også skulle have en plads.

Turen gennem Belgien var som sædvanlig kedelig med dårlige veje og en masse affald ved vejene og rastepladserne.  Jeg ved ikke om det er os der bare er uheldige og kører de forkerte veje??

I Frankrig brugte vi både betalingsmotorvejen (i alt 20 euro ) og almindelige motorvejen. Her var vejene meget flotte og der var næsten ingen trafik.

Vi lavede et mini-Hymertræf og grillede og hyggede os til ud på aftenen. – Dejligt.

Flemming og Lisbeth                /                os -  i Jumieges
Flemming og Lisbeth / os - i Jumieges

Mandag 27.06.05

Efter en god nats søvn stod vi op til dejligt vejr og friskt morgenbrød fra en vogn som kørte rundt på pladsen. Vi gik en tur til byen Jumiéges. Vi gik kl. 12 og var tilbage ca. kl. 14 – altså i den værste varme – py-ha. Vi var nogle værre ”turister” Vi gik ned til Seinen og købte en is på en cafè nær ved. Da vi kom tilbage på campingpladsen måtte vi i bad for at prøve at få en nogenlunde temperatur tilbage. Lisbeth gik i Swimmingpoolen.  Efter frokost måtte jeg med i poolen – det var dejligt. Poolen var lidt lille i forhold til beskrivelsen fra campingcheque kataloget, men den var der.

Om eftermiddagen handlede vi og lavede igen dejlig mad og sad og talte og hyggede os til langt ud på aftenen. Om dagen var her 31 grader og da vi gik i seng var der 21 grader.

Jumiéges

Tirsdag 28.06.05

Hans har det ikke så godt i dag, kvalme og hovedpine. Han hviler sig og så ser vi om han får det bedre så vi måske kan køre til Villerville sur Mer.    Han fik det bedre og vi havde en dejlig tur til Honfleur, hvor vi så alle de smukke huse med skiffer på tag og sider og den hyggelige havn – men Pyh’ hvor var det varmet. Da vi havde gået en tur og set byen tog vi videre til Villerville sur Mer– en lille by i nærheden, hvor Hans og jeg camperede i 1975 på en tur med vores lille røde 2CV og 2-mands telt. Det var hyggeligt at gense byen og stranden. Vi fandt dog ikke campingpladsen, men det er også 30 år siden så den kan jo være nedlagt for mange år siden. På vej hjem lod vi GPS’en finde vej og det førte os godt nok gennem nogle spændende og smalle veje. Det var godt vi ikke havde campingvogn bagpå. :o)

Vel tilbage igen en hyggelig aften med masser af snak :o)

Onsdag 29.06.05

Dagen startede med at vi sov længere en vi plejede – til kl. 08.30 – Brødbilen som kommer  med friske baquettes hver morgen ankom mens jeg var i bad. Heldigvis var Flemming klar og købte også til os.

Efter middag kørte vi til Monets haver i Giverny. Det var flot og spændene at se det i virkeligheden. Huset var fyldt med japanske stik på næsten alle vægge. I Monets atelier var ophængt en del kopier af hans værker og der var en hel masse souvenir-ting.   – Dejlig tur – haven var flot med pragtfulde blomster og vand.

Monets have

Torsdag 30.06.05

Her til morgen var det lidt køligere ca. 17 grader og gråvejr.

Det fortsatte med øsende regn det meste af dagen, så det blev en inde/hviledag hvor vi læste og hyggede os i vores campingvogne. Om eftermiddagen kørte vi ud for at handle ind til aftensmaden. Dejlig frisk laks til grillen  blev nydt i Flemming og Lisbeths vogn, de har bedre plads (swing) end vi har i vores Touring.

Det øsede stadig ned, men kaffen blev alligevel nydt under vores dejlig  solsejl. I morgen vil Flemming og Lisbeth køre mod nord til Pikardiet og vi vil prøve at køre mere sydover.

Fredag  01.07.05

Vi vinkede farvel til Flemming og Lisbeth ca. 09.30 og så begyndte vi at pakke sammen selv. Solsejl og gulvtæppe blev pakket i sorte affaldssække som vi havde fået af Flemming og Lisbeth. Så kørte vi mod Vierville sur Mer for måske var det der vi var for 30 år siden? Det var det nu ikke, men stedet var meget interessant masser af minder fra D-dagen.

Vi var ved at løbe tør for benzin, men klarede det i sidste øjeblik. Der er altså ikke tankstationer i de små franske byer, så man skal ikke vente alt for længe.

Vi lå på Omaha Beach Camping. Lige ved siden af et museum og med den flotteste udsigt over stranden hvor amerikanske soldater blev landsat den 4. juni 1944. Pladsen er fin, men uden alt for mange dikkedarer – vi tror måske at den er indrettet i en gammel kaserne. Gamle faciliteter, men ok og prisen excl. Strøm er kun 13,40 euro. Vi kører rundt og ser på området og da vi er ude og handle, møder vi nogle danskere som fortæller, at ved Utah Beach er der en flot plads med swimmingpool og campingcheque. Vi beslutter at køre dertil i morgen. Pladsen heder Le Comeran – Ravenoville Plage.

Lørdag 02.07.05

Hans koder gps’en og efter morgenmaden pakker vi og kører. Der er lidt længere end vi troede, men ad små snørklede veje (”den korteste” iflg. Gps’en) fandt vi pladsen ca. kl. 11.30.

Flot plads, alle faciliteter ok, selv om det er unisex d.v.s. damer og mænd bruger samme rum. Vi får en plads lige ved siden af swimmingpoolen og der er lidt meget støj, men pyt. Solen skinner igen og vi pakker cyklerne ud og kører en tur til næste by ca. 6 km. hver vej.

Vi soler og slapper af og bader i poolen. Efter maden går vi en dejlig tur ved stranden og jeg får samlet en masse flotte skaller.

Søndag 03.07.05

St. Mare-Eglise

Vågner til dejligt solskin og kører en tur til byen Saint-Mare-Eglise  og ser kirken hvor en soldat den 6. juni 1944 landede i kirketårnet og hang der mange timer under beskydning.

Vi handlede i et stort supermarked og tog derefter hjem til cv’en til en dejlig frokost. Vi spadserede en lang tur ved vandet. Der er nu ikke noget så afslappende som at gå og se efter flotte skaller.

Om aftenen blev det overskyet og trak op til regn. Den kom dog først næste morgen.

Mandag 04.07.05

Det regner. Vi tager til byen og ser museet i Saint-Mere-Eglise. Mega-flot. Hans får filmet en masse og taget mange billeder.

Hjem og spise frokost og dase lidt i solen som nu skinner igen. Det blæser en del. Jeg har fået hovedpine så nu vil vi gå en tur og prøve at ryste den væk. I morgen kører vi videre mod Paris.

Tirsdag 05.07.05

Vi pakker og kører videre som planlagt. Det bliver en lang tur – vi ankommer ved 17 tiden til Camping Internationale Maisons Lafitte hvor vi var sidste gang for 28 år siden.

Det skal man altså ikke – man kan næsten ikke undgå at blive skuffet. Vi huskede begge pladsen som velordnet med fine faciliteter og nu var det ikke lige sådan den fremstod. Vi lå tæt pakket på en bulet og ujævn plads hvor græsset de fleste steder var slidt af og der var jord og sten i stedet.

(nu hvor vi er kommet hjem skal det bemærkes at da jeg ledte i vores gamle album  efter billeder fra dengang – så var det nu ikke meget anderledes, man husker bare kun det gode og det er jo nok meget godt. ) Vi besluttede at give det en chance og tage toget ind til Paris. Vi købte returbilletter til RER toget 13 euro for 2 personer. Og her startede så lidt at af et mareridt. Vi skulle køre 5 stationer og så skifte til Metroen. Intet problem – vi har været i Paris før – sidste gang for 3 år siden og det er ikke svært at finde ud af Metroen . Efter 2 stationer med RER toget holdt vi stille mellem 2 stationer og der blev sagt en masse , selvfølgelig på fransk, over højtalerne, men det forstod vi ikke. Efter ca. 15 min. Kørte vi videre til en station og der blev igen sagt en masse.  For at gøre en meget lang historie kort så endte det med at vi fik taget toget tilbage og var på campingpladsen igen ved 21 tiden og fik lidt at spise. Der var åbenbart faldet en køreledning ned og det var grunden til hele balladen. Alting bliver bare meget mere problematisk når du er i et fremmed land hvor du ikke forstår sproget og franskmænd er altså ikke gode til at tale andre sprog. Vi var godt irriterede og besluttede at køre videre næste dag.  Sikken en dag – ØV

Onsdag den 06.07.05

Vi kørte af sted mod Langres og en plads som vi havde fundet i campingcheque kataloget. Lac de La Liz. Efter en god tur ankom vi om eftermiddagen til en dejlig plads ned til en stor sø og med indendørs og udendørs swimmingpool. Flot . Her bliver vi til mandag. Vi kørte ned og handlede og der var en Aldi :o) – så var Hans glad. Og en Lidl.

Kirken i Langres

Torsdag den 07.07.05

Det regner og er lidt køligt så vi slapper af indendørs og ser DVD film. Er inde i byen  den er omkranset af en stor bymur. Mens vi er der modtager jeg en sms fra Flemming og Lisbeth som nu sidder hjemme i deres have i dejligt solskin og nyder en kop kaffe og brunsvigere. Det lyder jo dejligt.  Her regner det.

Fredag den 08.07.05

I dag er vejret bedre. Vi taler med nogle englændere som fortæller om hvordan man kan sejle til Skotland via Gøteborg. Det må vi undersøge – hvad koster det? Det kunne være en nem måde for os at rejse dertil på en fremtidig ferie – hvem ved måske?? Her er mange hollændere og englændere

Vi talte med nogle englændere i en touring som fortalte at i England forhandles touringvognene kun af en enkelt forhandler, som til gengæld kun handlede med de vogne. I England er der en touringklub med 300 medlemmer, men de har ingen hjemmeside, men et forum på nettet hvor de skriver sammen og udveksler billeder. Klubben bestyres af en enkelt mand, som dog er ved at overgive klubben til en bestyrelse. Når ham vi mødte kom hjem vil han sende mig adressen på deres klubforum på nettet.

Lørdag/søndag/mandag/tirsdag

SOL – badning – hygge afslapning ved Strand og pool. God mad og drikke AHHHH – ferie.

Den ene dag kørte vi til en lille by i nærheden hvor der bliver fremstillet kurve i den store stil. Jeg har et flip med kurve, så der måtte vi til. Jeg fik en fin kurv af pileflet – meget sød.

Onsdag 13.07.05

Jeg går op og betaler med vores sidste 7 campingcheques (tror jeg) men de vil kun have 6 for der var åbenbart tilbud 7 nætter for 6 checks – så man skal jo ikke klage. Det er nu billigt. For sådan en flot plads.

Vi kører videre til Køln – ankomst ca. kl. 16. Py-ha det er varmt over 30 grader. Efter maden går vi en tur langs Rhinen. Sover ikke så godt der er varmt og der er meget støj fra broen og fly. Pladsen ligger lige ved en motorvejsbro, men vi har alligevel valgt den fordi den ligger dejlig tæt til byen.

Torsdag 14.07.05

Vi vågner til endnu en varm dag. Efter morgenmad cykler vi en tur ind til Køln og ser Dohmen og butikker (der er aircondition) .

Jeg får købet 2 par sko og Hans køber en antenne til vores lille camping TV. Han ser et digitalkamera som han har meget lyst til at købe, men han gør det ikke.

Måske har han fortrudt??? Da vi kommer tilbage til campingpladsen er der kommet nogle svenskere fra Jønkøbing, deres autocamper vil ikke starte. Hans ser på det sammen med manden  og en mekaniker. Det kan dog ikke klares på pladsen så dagen efter bliver de hentet og kørt på værksted.

Fredag 15.07.05

Vi kører hjemad – havde egentlig tænkt at overnatte ved Lüneburger Heide, men vi er der allerede ved 13 tiden og Hans vil hellere køre helt hjem, hvad vi så gør. Vi er hjemme ca. 23.30.

Det har været 3 dejlige uger og vi synes at vi har oplevet en masse. Vi har kørt 4.100 km.

Måske er det i overkanten og vi tror nok at vi fremover vil planlægge lidt mere hjemmefra, da vi tog af sted vidste vi bare at vi ville til Normandiet og Paris igen så det udviklede sig til lidt mere, men det er jo også noget at charmen med at have ”huset på ryggen” – ikke??

Vi brugte 14 campingchecks. Det er første gang vi prøver at bruge dem, men det vil vi gøre igen, der er virkelig sparet mange penge. Jeg tror at vi har sparet ca. 10 euro pr. overnatning.

Dejlig ferie, jeg håber at nogen kan blive inspireret.